Skarb Państwa znów dokapitalizował spółkę ElectroMobility Poland Kolejne 250…
O ile rzeczywiście pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku mógł stanowić jedynie moto-ciekawostkę, o tyle dziś powoli staje się elementem rzeczywistości na drogach. Zaremba dodaje, że do końca 2020 roku na prace projektowe Spółka wydatkowała ponad 53 miliony złotych. Zdaniem przedstawicieli EMP Izera ma wyróżniać się jakością i niższą ceną wynikającą z niższych kosztów dystrybucji – nie będzie m.in. Powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa SA, Enea S.A. Oraz Tauron Polska Energia S.A. Każda z nich objęła po 25 % kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.
- Dzisiejszy projekt Izery w ciągu pięciu lat zestarzeje się nawet optycznie – trzeba się z tym liczyć.
- Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP ma umożliwić realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych.
- Już dziś deklarowane parametry polskiego samochodu elektrycznego nie wyróżniają go na tle konkurencyjnych produktów, które istnieją, jeżdżą i które można kupić.
- Zmiany, które dokonują się obecnie w świecie motoryzacji, odchodzenie od silnika spalinowego i zastępowanie go silnikiem elektrycznym – to prawdziwa rewolucja.
O odchodzeniu od pojazdów spalinowych świadczy również fakt, że praktycznie wszystkie liczące się globalne firmy motoryzacyjne rozpoczęły produkcję lub badania nad pojazdami zasilanymi zieloną energią. Daimler, Volkswagen, General Motors, Ford, Seat czy Toyota. W strategii Daimlera zapisano, że samochody elektryczne i hybrydowe będą stanowiły 50% sprzedaży już w 2025 roku, a firma wybuduje w tym celu m.in., osiem własnych fabryk baterii.
Robot w fabryce Tesli zaatakował pracownika. Elon Musk grzmi: „Wstyd!”
Przypomnijmy, że Torino Design było pierwszym biurem projektowym, z którego usług korzystała spółka odpowiedzialna za produkcję Izery. EMP zapowiada, że wypłata 250 mln zł na konto spółki nastąpi po zatwierdzeniu podwyższenia kapitału zakładowego na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, a także po dokonaniu zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pieniądze będą wypłacone z Funduszu Reprywatyzacji.
Polski producent samochodów to również możliwość efektywniejszego wydawania środków na badania i rozwój i koncentrowanie się na projektach, które mogą być wdrażane do produkcji. Elektromobilność to szansa na rozwój nie tylko dla firm z branży motoryzacyjnej ale także elektroenergetycznej, AstraZeneca przygotowała swoje pierwsze sprawozdanie finansowe z udziałem Alexiona teleinformatycznej i mechanicznej. ElectroMobility Poland, spółka odpowiedzialna za budowę polskiego samochodu elektrycznego, dostanie 250 mln zł. Na mocy umowy inwestycyjnej Skarb Państwa obejmie w niej nowe udziały i stanie się większościowym udziałowcem.
ElectroMobility Poland pozyskuje prawo do nieruchomości, na której powstanie fabryka Izery
Z kolei Volkswagen chce, aby dzięki jego nowej fabryce akumulatorów w Hiszpanii, kraj ten stał się „europejskim hubem innowacji”. Polscy kierowcy niechętnie sięgają po pojazdy elektryczne, przeszkodą jest z pewnością cena, ale również wciąż niższy od spalinowego odpowiednika zasięg tych pojazdów. Sytuację stara się poprawić rząd — właśnie rusza rządowy program dopłat dla samochodów elektrycznych, obsługiwany przez NFOŚiGW pod tytułem „Mój elektryk”. Więcej informacji o programie na stronach NFOŚiGW tutaj.
Zakup akcji spółki EMP zostanie w całości pokryty wkładem pieniężnym ze środków pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji na mocy umowy podpisanej 29 lipca 2021 r. Dlaczego środki mają pochodzić z Funduszu Reprywatyzacji, który został stworzony do finansowania zupełnie innych wydatków? Nie wiadomo, ale też – z punktu widzenia projektu „narodowe auto na prąd” – nie to jest najważniejsze. https://www.dowjonesrisk.com/the-market-week-november-week-3/ Spółka ElectroMobility Poland mająca zaprojektować i wyprodukować samochód elektryczny powstała w 2016 r., finansowana początkowo przez 4 spółki energetyczne. Efekty 5 lat pracy nie są imponujące – widać wyraźnie, że Polacy stąpają po obcym dla siebie terytorium. Mamy więc profesjonalnie zaprojektowaną bryłę nadwozia i wnętrze samochodu, a także jeżdżącą makietę.
Ważna decyzja w sprawie Izery. Wiemy, kto wybuduje fabrykę
Zakład ma powstać na 118 hektarach tworzonego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. W EMP zakładają, że budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale 2024 roku i potrwa maksymalnie 20 miesięcy. Pod koniec 2025 roku pierwsze samochody mają zjechać z linii produkcyjnej. Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność. Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. W zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego.