Przepracowanie, stres, zmęczenie i zła dieta to najczęstsze przyczyny spadku odporności naszego organizmu. Osłabiony układ immunologiczny nie jest w stanie bronić się przed infekcjami wirusowymi, a wtedy dopada nas grypa lub przeziębienie. Najczęściej zdarza się to jesienią i zimą, gdy zmienna aura sprawia, że zdarza nam się zmarznąć. Jak sobie z tym radzić? Warto sięgnąć po suplementy diety zawierające kwasy Omega.

Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu? Czy kwasy Omega działają?

Jeśli chcemy, by nasz układ odpornościowy działał sprawnie, przede wszystkim musimy się wysypiać, gdyż przemęczony organizm nie poradzi sobie z infekcję. Zimą trudno się wstaje, gdyż rano jest ciemno, co dodatkowo utrudnia wyjście spod pościeli. Jak sobie radzić? Najlepiej wcześniej kłaść się spać. Pamiętajmy także o chwili relaksu – wybierzmy taką jego formę, która najbardziej nam odpowiada. Odpoczynkiem niech będzie też spacer na świeżym powietrzu, nawet wtedym gdy jest zimno – wystarczy ciepło się ubrać. Ponadto zdrowo się odżywiajmy, czyli jedzmy warzywa, owoce i jogurty z żywymi kulturami bakterii. Dla zdrowia ważna jest prowitamina A, która znajduje się w surowej marchwi, liściach sałaty, pomidorach i papryce. Chcąc wzmocnić swoją odporność, możemy przyjmować kwasy Omega, które wzmacniają organizm, ale warto także zadbać o naturalne sposoby suplementacji. Jedzmy czosnek, który jest uważany za naturalny antybiotyk. Bakteriobójczo działają miód i propolis. Organizm potrzebuje także witaminy D, która bierze udział w procesie podziału komórek i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, utrzymanie zdrowych kości i prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu.

Inne publikacje  Jaki jest związek tarczycy z cellulitem?

Dlaczego kwasy Omega wspomagają odporność?

Musimy pamiętać, że kwasy tłuszczowe są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, w tym układu odpornościowego. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) biorą udział w produkcji eikozanoidów, czyli związków pełniących rolę przekaźników zaangażowanych w odpowiedź układu odpornościowego oraz rozwój lub wygaszanie stanu zapalnego. NNKT mogą również regulować ekspresję genów odpowiedzialnych za regulację układu odpornościowego. W trosce o lepszą odporność pomagają zarówno kwasy Omega 3, które są znane z łagodzenia stanu zapalnego oraz korzystnego wpływu na odporność. W przypadku Omega 6, jeśli występują w nadmiarze, mogą wzmagać stan zapalny. Odpowiedni stosunek kwasów Omega 3 i 6, powinien wynosić 1:5. Wtedy zapewnia właściwą regulację układu odpornościowego w organizmie i ma korzystny wpływ na odporność organizmu.

Źródła kwasów Omega

Podstawowym źródłem kwasów grupy Omega 3 w diecie są rośliny i produkty pochodzenia roślinnego. Sięgać należy po oleje roślinne (rzepakowy, lniany, sojowy, olej z orzechów włoskich i makadamia) oraz orzechy włoskie, migdały, nasiona szałwii, soi, kiełki zbóż, a także ziarna rzepaku i lnu. Głównym źródłem pokarmowym kwasów DHA i EPA są tłuste ryby morskie – np. łosoś, śledź, sola, dorsz, zwłaszcza te wolnożyjące oraz owoce morza. Jeśli nie jadamy tych produktów, zastosujmy suplementację.
W okresie zimowym trudno uniknąć choćby niegroźnego przeziębienia. Warto wprowadzić do jadłospisu produkty zawierające kwasy Omega 3, które wspomagają odporność oraz walkę z wirusami.

Inne publikacje  Jak kupić dobrą wędlinę?